Протягом 2019-2024 років уряд Саудівської Аравії продовжив і надалі впроваджує соціально-економічні реформи відповідно до амбітного плану національного розвитку країни “Vision 2030”, що має на меті диверсифікацію саудівської економіки з метою зменшення залежності від нафтових доходів та створення робочих місць у приватному секторі для зростаючої кількості переважно молодого населення.
Основними цілями програми економічного розвитку до 2030 р. Саудівська Аравія вважає: піднятися на 15-е місце в списку найбільших економік світу (нині країна посідає 19-е місце); увійти до топ-10 країн за глобальним індексом конкурентоспроможності; посісти 10-е місце за індексом соціального капіталу, а середню тривалість життя в країні підвищити з нинішніх 74 до 80 років; збільшити обсяг прямих іноземних інвестицій до 5,7% ВВП; збільшити частку приватного сектору в економіці до 65% ВВП; збільшити активи Публічного інвестиційного фонду (ПІФ) з 600 млрд. ріалів ($159,89 млрд.) до 7 трлн. ріалів ($1,9 трлн.); знизити безробіття до 7%; збільшити частку малого та середнього бізнесу у ВВП з 20% до 35%; збільшити частку жіночої робочої сили з 22% до 30%.
Крім того, Королівство передбачає: збільшення кількості прочан у рамках малого паломництва (умра) до 30 млн. до 2030 р.
До 2030 р. три саудівські міста мають опинитися в списку топ-100 кращих міст світу; витрати домогосподарств на розваги та культурні заходи мають становити 6% замість нинішніх 2,7%; кількість людей, що займаються спортом хоча б раз на тиждень, має зрости до 40% від загальної кількості населення Королівства (замість нинішніх 11%).
Також до 2030 р. п’ять саудівських університетів мають потрапити до списку топ-200 університетів світу.
Щодо промислових показників Королівство планує розширити обсяги ринку відновлюваних джерел енергії втричі до 2030 р. (цільовий показник становить виробництво 9,5 ГВт енергії з відновлюваних джерел); збільшити локалізацію нафто- і газового секторів з 40% до 75%; удвічі збільшити обсяги видобутку газу.
Загалом до 2030 р. країна планує збільшити частку ненафтового експорту в ненафтовому ВВП з 16% до 50%. Реформи також передбачають створення належних умов для власного виробництва необхідної військової техніки та оснащення для потреб армії заради створення більшої кількості робочих місць для громадян і збереження ресурсів, подальшої діджиталізації шляхом розширення спектра цифрових послуг, що дозволить уникати бюрократичних процесів та корупційної складової.
Протягом останніх років Королівство всерйоз зосередилося на питанні розвитку відновлюваних джерел енергії. Оновлюється відповідна нормативно-правова база, що регулює участь приватного сектору в енергетичній галузі, уряд країни зобов’язується забезпечити конкурентоспроможність сфери відновлюваних джерел енергії завдяки поступовій лібералізації паливного ринку. Аналогічна ситуація навколо впровадження структурних реформ й в гірничодобувній галузі, де впроваджується ініціатива щодо заохочення інвестиції приватного сектору, створення бази даних ресурсів, перегляду процедури видачі ліцензій на видобуток, розвитку інструментів фінансування видобутку та центрів передового досвіду.
Важливу роль у процесі економічного реформування відводять активізації сектора роздрібної торгівлі. Планується створити додаткові робочі місця в цьому секторі для мільйона громадян країни, залучаючи на ринок іноземні та сучасні локальні бренди. Також планується збільшити обсяг «сучасної та електронної торгівлі» до 80% від обсягів усього сектору. Цьому допоможе залучення регіональних і міжнародних інвесторів завдяки ослабленню обмежень на право володіння компаніями та іноземні інвестиції.
Заради досягнення амбітних цілей, саудити ініціюють декілька програм економічного реформування стратегічного порядку: програму урядової реструктуризації, стратегічної діяльності, фіскального балансу, проектного менеджменту, перегляду регуляторних механізмів, вимірювання ефективності роботи державних агентств.
З метою досягнення зазначених цілей та розвитку нових галузей промисловості Саудівська Аравія оголосила про намір залучення значних іноземних інвестицій та міжнародного приватного капіталу для участі у розвитку власної економіки. Протягом останніх двох років уряд країни вжив багато заходів щодо покращення інвестиційного клімату в країні. Відбулись певні регуляторні зміни, які дозволили іноземним інвесторам володіти контрольним пакетом акцій в саудівських компаніях. Був створений єдиний орган щодо захисту прав на інтелектуальну власність. Значні інвестиції залучено в розвиток інфраструктури. Також презентовано реформи щодо відміни деяких законів про опіку та зняття заборон для подорожей жінок. Також впроваджено туристичну візу, яка дозволила вперше відкрити Королівство для нерелігійного туризму. З метою подальшого залучення інвестицій у пріоритетні галузі економіки уряд КСА підвищив у 2020 році два саудівські відомства до рівня повноцінних міністерств: новостворені міністерство інвестицій та міністерство туризму.
Саудівський фондовий ринок зняв обмеження щодо 49 процентного володіння контрольним пакетом акцій для стратегічних іноземних інвесторів, які торгують на Саудівській фондовій біржі “Tadawul” - найбільшому фондовому ринку у Близькосхідному та Північноафриканському регіоні (MENA).
У 2023 р. Королівство заявило про запуск чотирьох нових спеціальних економічних зон в Королівстві з метою подальшого зміцнення його позиції як глобального інвестиційного напряму.
Уряд Саудівської Аравії та її нова самостійна Агенція із захисту прав на інтелектуальну власність (IPR) разом із Саудівським відомством інтелектуальної власності (SAIP) вжили важливих заходів протягом останніх років щодо покращення ситуації із захисту прав на інтелектуальну власність. У співпраці з іншими урядовими агентствами SAIP збільшило кількість примусових виконань, розробило нові регуляторні нормативи у сфері захисту прав на інтелектуальну власність, здійснило ринкові рейди проти виробників контрафактної та піратської продукції, а також провело масштабну інформаційну кампанію серед населення із зазначеної тематики. У 2020 році Саудівська Аравія збільшила вилучення нелегальних виробів на внутрішньому ринку, а саудівські митниці вилучили близько 3 млн. контрафактних виробів на власних кордонах та у портах.
У грудні 2019 року Королівство здійснило довготривалу мрію щодо розміщення акцій компанії "Saudi Aramco", найбільш прибуткової компанії у світі. Первинне публічне розміщення (IPO) 1.5 відсотка акцій Aramco на фондовій біржі Tadawul було ключовим елементом плану “Vision 2030”. Найбільше в історії первинне публічне розміщення акцій дозволило оцінити "Saudi Aramco" на рівні $1.7 трлн., як найбільшу ринкову капіталізацію в світі.
Розвиток інфраструктури залишається ключовим елементом амбіцій КСА, адже це одна з головних цілей «Vision 2030» у напрямку перетворення країни в один з найважливіших транспортних хабів у регіоні, що поєднує Азію, Європу та Африку.
Як визнання прогресу Саудівської Аравії у покращенні інвестиційного та бізнес-клімату, її світові показникові рейтинги значно зросли у 2020 році. Саудівська Аравія посіла 24-е місце у світі та 7-е серед країн G20 в рейтингу найбільш конкуретоспроможних країн. Крім того, Світовий Банк у своєму звіті Doing Business 2020 визначив Саудівську Аравію як країну-найкращого реформатора у світі. Саудівська Аравія піднялась на 3 місця у Звіті конкуретоспроможності на форумі World Economic Forum’s 2019, а також посіла 36 місце у рейтингу найконкурентоспроможніших економік світу з-поміж 141 досліджених. Інші міжнародні рейтингові показники КСА залишалися достатньо високими, зокрема за рейтингом "Human Development Index" – 0,854 («високий»), 40 місце серед 189 країн; "Doing Business" – 62 місце серед 190 країн; "Forbes Capital Hospitality Index" – 68 місце серед 135 країн, "Fitch Rating – А"; "Corruption Perceptions Index" – 53 місце серед 180 країн тощо.
Завдяки успішній реалізації економічних реформ рейтинг КСА підвищився до 17-ї позиції в Індексі світової конкурентоспроможності 2023 року, розмістивши Саудівську Аравію на значно вищих позиціях у порівнянні з країнами G20.
У соціальній площині Королівство скасувало законодавчі норми щодо опіки, а також заборони щодо подорожей жінок, в рамках намагання збільшити участь жіночого населення в розвитку економіки, адже на сьогодні цей показник становить 22%.
З метою заохочення іноземного туриста до ознайомлення з різноманітними старовинними та футуристичними об’єктами Королівства у вересні 2019 року влада КСА значно спростила умови отримання туристичної в’їзної візи для громадян 49 країн світу, а також відмінила т.зв. мусульманський дрес-код для іноземних жінок.
Перша фаза Національної стратегії туризму передбачає будівництво та відкриття 38 нових туристичних об’єктів у семи різних напрямках країни. Очікується, що індустрія туризму в КСА збільшиться до 10% до 2030 року.
Незважаючи на вимушене призупинення туристичної діяльності внаслідок поширення Covid-19, у 2020 році Саудівська Аравія заявила про створення фонду розвитку туристичної індустрії із початковим капіталом у 4 млрд дол.США. Метою фонду є запуск відповідних інструментів розвитку технологічно покращеного туризму та інвестування в акціонерний капітал та боргові зобов’язання відповідно до положень меморандуму про взаєморозуміння між фондом та низкою приватних саудівських банків на суму у $45 млрд. дол.
З прогнозними оцінками Міністерства туризму КСА, протягом трьох наступних років в умовах стабілізації епідеміологічної ситуації туристичний сектор країни зможе забезпечити 260 тис. робочих місць з подальшим збільшенням цього показника до декілька мільйонів до 2030 року.
У 2023 р. кількість туристів, які перебували в Королівстві, перетнула позначку в 106,2 млн осіб. Загальна сума туристичних витрат у КСА сягнула 250 млрд саудівських ріалів (близько 66,7 млрд дол. США). Констатується досягнення однієї з цілей національного плану економічного розвитку «Бачення-2030» на 7 років раніше попередньо запланованого кінцевого терміну. Міністерство туризму КСА заявило про підвищення рівня амбіцій шляхом встановлення нової мети – 150 млн туристів до 2030 р.
Топ-10 основних зовнішньоторговельних партнерів КСА за експортом та імпортом у 2023 році
ЕКСПОРТ
№ |
Назва країни |
У саудівських ріалах (млрд) |
У доларах США (млрд) |
Сума загального експорту з країнами світу (в млрд дол.США) |
1 |
Китай |
199,331 |
53,15 |
|
2 |
Японія |
121,831 |
32,48 |
|
3 |
Індія |
113,354 |
30,23 |
|
4 |
Південна Корея |
107,208 |
28,58 |
|
5 |
ОАЕ |
62,316 |
16,61 |
|
6 |
США |
58,495 |
15,59 |
|
7 |
Бахрейн |
32,971 |
8,79 |
|
8 |
Тайвань |
30,968 |
8,25 |
|
9 |
Малайзія |
28,801 |
7,68 |
|
10 |
Сінгапур |
28,794 |
7,67 |
|
|
|
|
|
320,018 |
ІМПОРТ
№ |
Назва країни |
В саудівських ріалах (млрд) |
В доларах США (млрд) |
Сума загального імпорту з країнами світу (в млрд дол.США) |
1 |
Китай |
162,550 |
43,34 |
|
2 |
США |
70,584 |
18,82 |
|
3 |
ОАЕ |
50,053 |
13,34 |
|
4 |
Індія |
43,570 |
11,61 |
|
5 |
Німеччина |
34,219 |
9,12 |
|
6 |
Японія |
30,693 |
8,18 |
|
7 |
Швейцарія |
24,776 |
6,60 |
|
8 |
Південна Корея |
22,619 |
6,03 |
|
9 |
Італія |
22,030 |
5,87 |
|
10 |
Єгипет |
19,755 |
5,26 |
|
|
|
|
|
206,939 |
ТОП – 10 товарних позицій імпорту КСА у 2023 році
№ |
НАЗВА |
У саудівських ріалах (млрд) |
У доларах США (млрд) |
1 |
Машини та механічні прилади, електричне обладнання та частини, звукозаписувачі та репродуктори, телевізійні магнітофони та репродуктори звуку та частини, аксесуари для таких виробів |
171,293 |
45,67 |
2 |
Транспортні засоби, літаки, судна та пов'язане з ними транспортне обладнання |
118,665 |
31,64 |
3 |
Продукція хімічної промисловості |
71,052 |
18,94 |
4 |
Метали та вироби з металів |
69,027 |
18,40 |
5 |
Мінеральні вироби |
61,580 |
16,24 |
6 |
Продукти рослинного походження |
39,251 |
10,46 |
7 |
Готові продукти харчування, напої та оцет, тютюн, тютюнові вироби і промислові замінники тютюну |
35,941 |
9,58 |
8 |
Перли природні або культивовані, дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння, біжутерія та ювелірні вироби |
33,638 |
8,97 |
9 |
Пластмаси, полімерні матеріали, гума Текстиль та текстильні вироби |
26,548 |
7,07 |
10 |
Живi тварини та продукція тваринництва |
24,908 |
6,64 |
ТОП – 10 товарних позицій експорту КСА у 2023 році
№ |
НАЗВА |
У саудівських ріалах (млрд) |
У доларах США (млрд) |
1 |
Мінеральні вироби |
932,043 |
248,54 |
2 |
Продукція хімічної промисловості |
80,842 |
21,55 |
3 |
Пластмаси, полімерні матеріали, гума |
67,865 |
18,09 |
4 |
Транспортні засоби, літаки, судна та пов'язане з ними транспортне обладнання |
27,016 |
7,20 |
5 |
Метали та вироби з металів |
24,182 |
6,44 |
6 |
Машини та механічні прилади, електричне обладнання та частини, звукозаписувачі та репродуктори, телевізійні магнітофони та репродуктори звуку та частини та аксесуари для таких виробів |
23,189 |
6,18 |
7 |
Перли природні або культивовані, дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння, біжутерія та ювелірні вироби |
9,522 |
2,54 |
8 |
Готові продукти харчування, напої та оцет, тютюн, тютюнові вироби і промислові замінники тютюну |
9,120 |
2,43 |
9 |
Живi тварини та продукція тваринництва |
6,282 |
1,67 |
10 |
Камінь, гіпс, цемент, азбест, слюда, керамічні вироби, скляний посуд |
2,589 |
0,69 |