Соціально-економічне становище в Султанаті Оман 2023 року характеризувалося продовженням реформування країни урядом Султанату шляхом диверсифікації, індустріалізації та приватизації відповідно до десятого 5-річного плану з розвитку національної економіки на 2021-2025 роки в рамках програми економічного розвитку країни «Vision 2040», а також зосередженням керівництва й центральних органів виконавчої влади Оману на упередженні поширення коронавірусної інфекції COVID-19, подоланні негативних соціально-економічних наслідків цієї пандемії, насамперед різкого падіння світових цін на енергоносії.
Десятий економічний план до 2025 року передбачає всеосяжне досягнення економічної диверсифікації з метою зменшення доходів від видобутку нафти й газу, та спрямований на розвиток перспективних секторів економіки: сільського господарства й рибальства, виробництва, логістики та транспорту, енергетики й гірничодобувної промисловості, туризму.
Економічну ситуацію в Омані не можна назвати прогнозованою з огляду на залежність її від стану справ на світовому нафтовому ринку. На початок 2020 року сукупні доходи від продажу нафти та газу становили 73,2 %, однак на тлі коронавірусної кризи державний бюджет зазнав значних витрат у зв’язку з різким зниженням виробництва вуглеводнів у всіх державах ОПЕК, включаючи Султанат, який експортує до Китаю 35 % своєї нафти.
Падіння ціни на чорне паливо та зменшення нафтових доходів змусило уряд країни проводити необхідні для країни реформи економічного виживання. Враховуючи важку економічну ситуацію в країні та наполегливі рекомендації МВФ, в жовтні 2020 року правитель Оману підписав указ про введення в країні в квітні 2021 року 5 % ПДВ, що спрямоване на додаткове, не пов’язане з видобутком вуглеводнів, зростання ВВП на 2%. Водночас 5% ПДВ в Султанаті не буде застосовуватися до основних видів продуктів харчування, послуг і товарів медичного призначення, освітніх і фінансових послуг, а також предметів і засобів користування для людей з обмеженими можливостями.
Відповідно до середньострокового бюджетного плану на 2020-2024 роки очікується, що до 2024 року дефіцит бюджету Султанату буде скорочено до 1,7 % від ВВП, чому мають сприяти скорочення державних витрат, включаючи зменшення на 10 % асигнувань для державних підприємств і відомств, та на 5 % для силових і військових структур, стягнення з 2022 року податку на прибуток із заможних осіб з метою фінансування соціальних програм, поетапне скорочення всіх державних субсидій на електроенергію і водопостачання до їхнього цілковитого скасування, а також збільшення кількості країн, громадяни яких звільнятимуться від сплати візового збору, що суттєво стимулюватиме туризм і надходження до державного бюджету.
Щорічний дефіцит бюджету Оману за результатами 2020 року може становити 17‒19 % ВВП, що призведе до економічного падіння у 2 %. Зовнішній борг країни, за прогнозами Світового банку, становитиме до кінця 2024 року 77 % ВВП.
З метою покриття витрат уряд Султанату вимушений продовжувати політику зовнішніх позичань.
Оман здійснює кроки щодо збільшення привабливості країни для міжнародних інвестицій. Для значного покращення інвестиційного клімату по всій країні уряд Оману має вирішити низку зростаючих фінансових проблем, зокрема зменшення залежності розвитку економіки від нафтових доходів і відкриття ключових секторів економіки для участі в них приватного сектору та міжнародних інвестицій. Слід зазначити, що хронічна фіскальна вразливість країни, наявність значних бюрократичних перепонів, затримка платежів компаній наносять шкоду іміджу Оману.
Оман надалі вживає заходи щодо залучення прямих міжнародних інвестицій у ключові сектори економіки, активно рекламуючи власні географічні переваги, адже через розташування в безпосередній близькості від морських транспортних коридорів Султанат вважається значним гравцем міжнародного морського комерційного трафіку, відкриваючи доступ до великих регіональних ринків. Найбільш перспективними проектами в інвестиційній сфері є розвиток портів і створення вільних економічних зон. Одним із головних таких об’єктів є спеціальна економічна зона ДУКМ (Duqm), розташована приблизно в 500 км від столиці країни Маскату, на Аравійському морі неподалік від Ормузької протоки – воріт до Перської затоки та глобальних поставок нафти, через яку транспортується майже п'ята частина всієї нафти у світі. Отже, на території Дукм передбачається створення 2000-кілометрової зони вільної торгівлі і логістичного хабу на перехресті Східної Африки та Південної Азії.
Мотиваційний пакет для інвесторів передбачає податкові канікули, режим duty-free на весь експорт та імпорт і звільнене від оподаткування повернення (виведення) прибутку. Додатковими преференціями стануть впорядкована реєстрація бізнесу, отримання трудових і міграційних дозволів та зменшені вимоги щодо квот працевлаштування громадян Оману.
Уряд Оману ухвалив 5 нових законів з метою залучення інвестицій до країни: закон про державно-приватне партнерство, закон про інвестиції міжнародного капіталу, закон про приватизацію, закон про банкрутство, закон про комерційні компанії.
Центром інвестиційних послуг при міністерстві торгівлі та промисловості Оману створено портал «Invest Easy», який інтегрує 30 державних структур задля залучення додаткових інвестицій в економіку країни. У червні 2020 року султанським указом створено Оманську інвестиційну адміністрацію (Oman Investment Authority), яка об’єднала та здійснюватиме управління фактично усіма фінансовими активами наявних суверенних фондів – Державного генерального резервного фонду та Оманського інвестиційного фонду, а також Генерального директорату з інвестиційних питань міністерства фінансів Султанату загальним розміром близько 17,7 млрд. дол. США.
Оман має 26 двосторонніх інвестиційних угод з такими країнами: Алжир, Австрія, Білорусь, Китай, Хорватія, Єгипет, Фінляндія, Франція, Німеччина, Індія, Іран, Італія, Південна Корея, Ліван, Марокко, Нідерланди, Пакистан, Сінгапур, Судан, Швеція, Швейцарія, Туніс, Туреччина, Великобританія, Узбекистан, Україна та Ємен.
Двосторонню Угоду про уникнення подвійного оподаткування підписано Оманом з 34 країнами світу.
ЕКСПОРТ
№ |
Назва країни |
В оманських ріалах (млрд.) |
У доларах США (млрд.) |
Сума загального експорту з країнами світу (в млрд. дол. США) |
1 |
ОАЕ |
1,21 |
3,14 |
|
2 |
КСА |
0,92 |
2,39 |
|
3 |
США |
0,87 |
2,26 |
|
4 |
Індія |
0,86 |
2,25 |
|
5 |
Катар |
0,38 |
1,01 |
|
6 |
Південна Африка |
0,32 |
0,843 |
|
7 |
Єгипет |
0,29 |
0,775 |
|
8 |
КНР |
0,24 |
0,626 |
|
9 |
Сінгапур |
0,23 |
0,623 |
|
10 |
Іран |
0,21 |
0,539 |
|
|
|
|
|
40,90 |
ІМПОРТ
№ |
Назва країни |
В оманських ріалах (млрд.) |
У доларах США (млрд.) |
Сума загального імпорту з країнами світу (в млрд. дол. США) |
1 |
ОАЕ |
4,27 |
11,1 |
|
2 |
КСА |
1,78 |
4,62 |
|
3 |
Індія |
1,26 |
3,27 |
|
4 |
КНР |
1,11 |
2,88 |
|
5 |
Катар |
0,91 |
2,37 |
|
6 |
Японія |
0,47 |
1,21 |
|
7 |
Бразилія |
0,44 |
1,15 |
|
8 |
США |
0,39 |
1,02 |
|
9 |
Бахрейн |
0,35 |
0,92 |
|
10 |
Ірак |
0,22 |
0,56 |
|
|
|
|
|
30,96 |
№ |
НАЗВА |
В оманських ріалах (млрд.) |
У доларах США (млрд.) |
1 |
Палива мінеральні, мінеральні оливи тощо |
3,59 |
9,33 |
2 |
Ядерні реактори, котли, машини та механічні пристрої |
1,19 |
3.1
|
3 |
Транспортні засоби, крім залізничного або трамвайного рухомого складу, а також їх частини та приладдя |
1,15 |
2,98 |
4 |
Електричні машини та обладнання та їх частини |
0,90 |
2,35 |
5 |
Органічні хімікати |
0,62 |
1,62 |
6 |
Руди, шлак і зола |
0,61 |
1,6 |
7 |
Залізо та сталь |
0,60 |
1,56 |
8 |
Вироби із заліза або сталі |
0,54 |
1,39 |
9 |
Пластмаси та вироби з них |
0,39 |
1,01 |
10 |
Молочна продукція; пташині яйця; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження |
0,36 |
0,932 |
№ |
НАЗВА |
В оманських ріалах (млрд.) |
У доларах США (млрд.) |
1 |
Сира нафта і газ |
1,23 |
3,2 |
2 |
Залізні руди та концентрати |
0,84 |
2,19 |
3 |
Мінеральні або хімічні азотні добрива |
0,81 |
2,1 |
4 |
Напівфабрикати із заліза або нелегованої сталі |
0,4 |
1,03 |
5 |
Полімери етилену в первинних формах |
0,35 |
0,915 |
6 |
Поліацеталі, інші поліефіри та епоксидні смоли в первинних формах; полікарбонати, алкідні смоли, поліалілові ефіри та інші |
0,29 |
0,748 |
7 |
Ациклічні спирти та їх галогеновані, сульфовані, нітровані або нітрозовані похідні |
0,24 |
0,634 |
8 |
Необроблений алюміній |
0,243 |
0,614 |
9 |
Листи, аркуші, рулони, стрічки та інші стрижні з термопласту (поліетилентерефталату) |
0,23 |
0,586 |
10 |
Полімери пропілену або інших олефінів у первинних формах |
0,22 |
0,568 |